وبلاگ رسمی

یاسر اسدی ، گردشگر

به وبلاگ یاسر اسدی خوش آمدید

نکاتی که در سفر به ژاپن باید بدانیم

۱.انتظار نداشته باشید که مردم ژاپن به خوبی انگلیسی صحبت کنند. البته در ایستگاه‌های قطارها و اماکن بازدید راهنمایانی هستند که به خوبی انگلیسی صحبت می‌کنند و می‌توانند به شما کمک کنند ولی اغلب فروشنده ها و رستوران‌ها به ندرت می‌توانند انگلیسی صحبت کنند پس حتما در گوشی همراه خود گوگل ترنسلیت یا سایر نرم‌افزارهای ترجمه را داشته باشید تا بتوانید به راحتی تقاضای خود را مطرح کنید یا موقع خرید نوشته های ژاپنی روی اجناس را بخوانید.
۲. بیشتر مردم ژاپن از مترو و حمل نقل عمومی برای جابه جایی استفاده می‌کنند. ولی اگر نیاز به استفاده از تاکسی های آنلاین دارید معمولا نرم افزار Uber در بیشتر شهرهای ژاپن پشتیبانی نمی شود. بهتر است از نرم افزار DiDi یا  GO Taxi  برای تاکسی آنلاین استفاده کنید.البته استفاده از تاکسی به خاطر وجود تاکسی‌متر هم از نظر قیمتی فرق چندانی با تاکسی‌های آنلاین ندارند.

۳.  اگر موبایل، کیف پول یا هر چیز دیگری را گم کردید، جزئیات چیزهایی را که گم کرده اید در ایستگاه پلیس (koban) یا قسمتهای lost and found گزارش دهید و معمولاً ظرف سه روز کالای گم شده خود را میتوانید پس بگیرید.
۴. اگر به دنبال غذاها و شیرینی ها و نوشیدنی ها بدون قند هستید باید بگوییم که این مورد در ژاپن هنوز توسعه چندانی پیدا نکرده است  و همینطور اگر حتما به دنبال غذای حلال هستید پیدا کردن غذاهای حلال نیز کمی مشکل است و در همه شهرها براحتی پیدا نمی شود

۵.نیازی نیست مسواک و پیژامه برای خواب به همراه داشته باشید، هتل ها معمولاً یک مسواک و لباس خواب را به عنوان وسایل رفاهی ارائه می دهند.

۶. ژاپنی ها معمولاً وعده های غذایی کوچک می خورند در واقع، ژاپن یکی از پایین ترین سطوح چاقی در جهان را دارد. آنها معمولا چندین غذا سفارش میدهند. پس اگر دو نفر هستید بهتر هست چند مدل غذا سفارش دهید و با هم تقسیم کنید. اگر می خواهید بدانید یک ظرف چقدر بزرگ است، می توانید بپرسید:
این ظرف چند وعده است
これはなんにんまえですか?(kore wa nannin mae deska)

۷. قبل از آمدن به ژاپن نیازی به تهیه اقلام زیادی برای سفر ندارید زیرا در ژاپن می توانید طیف وسیعی از مایحتاج روزانه را در مغازه های 100 ینی مانند فروشگاهای Daiso خریداری کنید نوت بوک، محصولات خشکشویی، لوازم آرایشی و ظروف غذاخوری و ….

۸. اگر از عطر استفاده می کنید توصیه می شود در ژاپن مقدار مختصری عطر بزنید ، زیرا بسیاری از مردم ژاپن به بوها حساس هستند. استفاده از عطر هنگام رفتن به رستوران ها (به ویژه رستوران های ناهار خوری) رفتار خوبی محسوب نمی شود.

۹.در جاهای شلوغ و فضای بسته ماسک بزنید. اکثر مردم ژاپن هنوز هم در داخل و هم در خارج از فضای بسته ماسک می زنند. این بدان معنا نیست که الان اوج ابتلا است، بلکه همه تلاش می کنند تا حد امکان تعداد مبتلایان را کاهش دهند.

۱۰.در ژاپن، انعام دادن به پیشخدمت بسیار ناپسند است. آنها اعتقاد دارند یک سرویس عالی باید همیشه بدون نیاز به پاداش ارائه شود.

۱۱.اونسن( چشمه های آبگرم طبیعی) و سنتو (حمام سنتی ) در بین مردم ژاپن که اغلب برای غوطه ور شدن در آنها می آیند بسیار محبوب هستند حیف است که در سفر به ژاپن از این مورد لذت نبریم. فقط باید به این نکته توجه کنیم که برای استفاده از اونسن و سنتو اجازه پوشیدن مایو و لباس زیر را نخواهیم داشت و حتما باید برهنه به داخل آب رفت. ولی در استخرها اجازه استفاده از مایو وجود دارد.

۱۲.سیگار کشیدن در خیابان ها به شدت ممنوع است در هتلها و مراکز خرید و معابد مکانهایی برای کشیدن سیگار وجود دارد که اگر سیگاری هستید باید حتما در این مکانها سیگار بکشید. وته سیگار خود را روی زمین نیندازید و لطفاً توجه داشته باشید که فروش سیگار به افراد زیر 20 سال ممنوع است. جالب است در بسیاری از مکان‌های بسته و حتی رستوران‌های محلی کشیدن سیگار آزاد است.

۱۳.از بوسیدن پارتنر خود در خیابان و ملا عام اجتناب کنید. حتی اگر در حال مرگ هستید، بوسیدن شریک زندگی خود در یک مکان عمومی در ژاپن بسیار ناپسند است. به طور کلی، باید از تماس فیزیکی در ملاء عام پرهیز کرد: هرگز یک ژاپنی را با دست زدن به بازوی او مورد خطاب قرار ندهید. این عمل آنها را به شدت ناراحت می‌کند.

۱۴. سلام به همراه تعظیم. در ژاپن، یک دست دادن ساده برای احوالپرسی، خداحافظی، عذرخواهی، تشکر یا معرفی خود کافی نیست، احوالپرسی همراه با تعظیم به نام o-jigi بخشی از زندگی روزمره آنها است. از سنین بسیار پایین به کودکان آموزش داده می شود که زنان دست های خود را روی زانو می گذارند، در حالی که مردان بازوهای خود را در کنار خود نگه می دارند. و تعظیم می کنند.

۱۵. سر چاپستیک های خود را در ظرف برنج به صورت عمودی یا مورب نچسبانید. این کار چون در مراسم عزاداری انجام‌می شود بسیار ناپسند است.

 ۱۶. در خیابان ها به دنبال سطل زباله نباشید. سطل‌های زباله در فروشگاه‌های family mart و lawson و 7eleven و به ندرت در بعضی از ایستگاههای قطار وجود دارد. همیشه با خود کیسه پلاستیکی برای ریختن زباله داشته باشید تا هنگامی که به هتل یا محل اقامت خود رسیدید زباله های خود را به سطل زباله آنجا انتقال دهید.

۱۷.با صدای بلند در مترو یا با تلفن صحبت نکنید، مردم ژاپن بسیار ساکت هستند و به همین خاطر صدای بلند باعث ایجاد مزاحمت برای سایر مسافران در مترو می شود  و هم اینکه نشانه بی ادبی خواهد بود.

۱۸. اگر احساس سرماخوردگی کردید حتما از ماسک استفاده کنید. ماسک بهداشتی به یک محصول بهداشتی ضروری در ژاپن تبدیل شده است برای آلودگی یا آلرژی به گرده  و غیره همه نوع ماسک وجود دارد، حتی برخی از آنها حاوی یک محصول آرایشی برای زیباتر شدن پوست هستند.
۱۹. در ژاپن برخلاف بقیه کشورها بهترین مکان چنج پول فرودگاه می باشد. و در داخل شهر مکان‌های مناسب برای چنج پول را به ندرت می‌توان پیدا کرد.

۲۰.برای سوار شدن در قطار و اتوبوس و حتی استفاده از رستوران‌ها و مکان‌های تفریحی صف وجود دارد و مردم ژاپن به این‌مورد بسیار اهمیت میدهند.

۲۱.برای استفاده از فعالیتهای تفریحی مثل دیزنی لند و یونیورسال بهتر است بلیط را به صورت آنلاین خریداری کنید چون به صورت آنلاین شرایطی وجود دارد که با خرید آنها  از ایستادن در صف بازی‌ها معاف می شوید. در خرید به صورت حضوری این امکانات وجود ندارد و از طرفی ممکن است بلیطها در روز مورد نطر فولی بوک شده باشد. همچنین بعضی از رستوران‌های خوب و پوشیدن کیمونو و فعالیتهای دیگر نیر باید از قبل رزرو شوند.

۲۲. به جز فروشگاههای family mart و 7 eleven و lawson و رستوران‌ها، بیشتر مراکز خرید و فعالیتهای تفریحی از ساعت ۱۰ و گاهی ۱۱ صبح فعالیت خود را شروع می‌کنند و تا ۷ یا ۸ شب و به ندرت تا ۹ شب باز هستند. 

۲۳. دستگاه‌های فروش خودکار یا vending machine در همه معابر عمومی و ایستگاههای مترو و همه جای شهر به وفور دیده می شود و می توانید براحتی نوشیدنی‌های سالم و انرژی زا و آب را از این دستگاه ها خریداری کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *