وبلاگ رسمی

یاسر اسدی ، گردشگر

به وبلاگ یاسر اسدی خوش آمدید

نکاتی که قبل از سفر به ویتنام باید بدانیم

برنامه ریزی بخشی ضروری از هر سفر است، همیشه بهتر است قبل از رسیدن به مقصدی جدید بدانید که هدفهای شما از سفر کردن به آن کشور چیست تا بتوانید برای سفر خود برنامه ریزی بهتری داشته باشید و تقریبا به همه اهداف خود برسید.
در این مقاله  نکته مهم برای سفر به ویتنام آورده شده است تا بتوانید زمان کمتری را صرف استرس و زمان بیشتری را به لذت بردن از این کشور جذاب صرف کنید.

رسیدن به هانوی و یا هوشی مین سیتی میتواند تا حدودی یک شوک فرهنگی باشد، به خصوص اگر قبلاً به جنوب شرقی آسیا سفر نکرده باشید. بسیاری از خیابان ها شلوغ هستند، ترافیک وحشتناک است و انبوهی از موتورها در خیابان ها در حال تردد هستند. استانداردهای پاکیزگی کاملا متفاوت است. مزه غذا چیزی نیست که به آن عادت کرده باشید، اطلاعات توریستی زیادی برای راهنمایی شما وجود ندارد. با در نظر گرفتن این موضوع، اکیداً توصیه می‌کنم اولین شب خود را حتما رزرو کنید و اگر از نظر ذهنی خود را برای چالش‌های سفر آماده کنید کاملا عاشق این کشور زیبا با جاذبه های متنوع آن خواهید شد.

۱. فصل مناسب را برای بازدید انتخاب کنید.
کشور ویتنام  باریکه طویلی است که  بیش از 1600 کیلومتر از شمال تا جنوب را در بر می گیرد و از کرانه دلتای مکونگ در جنوب تا مرز چین در شمال امتداد دارد، در حالی که آب و هوا در ویتنام ممکن است در صدر لیست نگرانی شما قرار نگیرد، اما انتخاب بهترین زمان برای سفر به ویتنام بخش مهمی از برنامه ریزی یک سفر عالی است.

این کشور دارای آب و هوای موسمی استوایی با رطوبت بالا در طول سال و آب و هوای نسبتاً غیرقابل پیش بینی است، از جمله همه چیز از طوفان گرفته تا بارندگی های مکرر تا گرمای بی امان. با این حال، اگر قصد دارید از شمال تا جنوب این کشور را ببینید بهترین زمان برای بازدید از ویتنام در بهار (مارچ تا آپریل) یا پاییز (سپتامبر تا دسامبر) است، در بیشتر مواقع انتظار دمای دلپذیر را داشته باشید ولی اگر میخواهید از شمال به جنوب و چه از جنوب به شمال سفر کنید در قسمتی از آن با آب و هوای گرم و بارانی مواجه خواهید شد.

۲. بیمه مسافرتی داشته باشید. داشتن‌بیمه مسافرتی یکی از ملزومات تمامی سفرهای خارجی و داخلی می باشد.
اگرچه ویتنام کشوری نسبتاً امن برای بازدید است، اما مهم است که برای شرایط غیرقابل پیش بینی آماده باشید و این فقط شامل مسمومیت غذایی، مجروح شدن در طول یک فعالیت ماجراجویی، از دست دادن اشیاء قیمتی یا حتی از دست دادن یک پرواز نمی شود. برخی چیزهایی که واقعاً می تواند سفر ویتنام شما را خراب کند. بنابراین از نکات مهم سفر به ویتنام این است که بیمه مسافرتی را برای سفر خود در نظر بگیرید.

۳.  ورود و خروج را برنامه ریزی کنید. همانطور که قبلاً گفته شد، ویتنام کشوری بزرگ است که مملو از مکان‌های زیبا، مکان‌های دیدنی باستانی برای کاوش، و کارهای شگفت‌انگیز برای انجام دادن است، بنابراین، اگر قصد دارید کمی از همه چیز را ببینید آسانترین آنها این است که از جنوب وارد شوید و به سمت شمال حرکت کنید‌.
سه فرودگاه بین‌المللی اصلی به ویتنام خدمات رسانی می‌کنند:  فرودگاه بین‌المللی نوی بای در هانوی، فرودگاه بین‌المللی تان سون نات در شهر هوشی مین، و فرودگاه بین‌المللی دا نانگ.
برای سفر به شهرهای مختلف این کشور هم می‌توانید از قطار و اتوبوس‌های تخت خواب شو استفاده کنید با این حال درست است که در هزینه ها صرفه جویی خواهید کرد، اما باید بدانید که سفر با قطار یا اتوبوس برای همه افراد مناسب نیست و علاوه بر این دقیقاً بهداشتی ترین راه سفر نیست. پرواز ویتجت بهترین شرکت هواپیمایی ارزان قیمت کشور ویتنام است.
به هر فرودگاهی که رسیدید بسیار راحت است که به مرکز شهر بروید، اتوبوس ها و تاکسی ها به راحتی در دسترس هستند و خیلی مقرون به صرفه هستند.

۴. تاکسی آنلاین Grab در این کشور فعال است. در میان بسیاری از راه‌های رفت‌وآمد در شهرها با توجه به مقصد می‌توانید از اتوبوس‌های محلی، ریکشاهای دوچرخه و حتی تاکسی‌های موتور سیکلت استفاده
کنید. همه گزینه های فوق به طور کلی بسیار ارزان هستند،
به غیر از اتوبوس که هزینه بلیط مشخصی دارد. برای سایر وسایل نقلیه حتما با راننده در مورد هزینه به توافق برسید .حتی تاکسی هایی که تاکسی متر دارند باید حواستان به تاکسی متر باشد چون ممکن است برای گرفتن هزینه بیشتر تاکسی متر را دستکاری کرده باشند و یا در پایان مسیر هزینه غیر منطقی اعلام کنند.
ساده ترین راه برای جلوگیری از این اتفاق ناخوشایند این است که به جای آن از Grab Taxi که یک سرویس سواری پرطرفدار  شبیه به Uber است استفاده کنید، که در آن شما دقیقا می دانید که چقدر هزینه دارد و اینکه چقدر طول می کشد تا به مقصد برسید.

۵. حتما به محض ورود در فرودگاه سیم کارت بخرید
چه در حال برنامه‌ریزی سفر 5 روزه ویتنام باشید و چه مدتی طولانی‌تر بمانید، دریافت سیم‌کارت محلی  بسیار کاربردی است. (مخصوصاً اگر برای اولین بار از ویتنام بازدید می‌کنید).

اگرچه بیشتر هتل‌ها و غذاخوری‌های معمولی احتمالاً وای‌فای رایگان دارند، دسترسی به همه برنامه‌های سفر مورد علاقه‌تان مانند

Google Maps، Google،Translate ،Grab Taxi
می‌تواند به جلوگیری از استرس غیرضروری کمک کند.

۶. مراقب کلاهبرداری ها باشید
یکی از مهم‌ترین نکاتی که برای ویتنام باید بدانید این است که کلاهبرداری‌ها در ویتنام بسیار زیاد است، و حتی در مکان‌های توریستی مانند هوچی مین سیتی و هانوی بیشتر است، پس حواستان به خرید تورها باشد. اکثر اپراتورهای تور در ویتنام با خوشحالی ساعت ها پکیج تورها و سفرهای مختلف را به مسافران توضیح میدهند. ابتدا توضیحات را گوش دهید و سپس به سراغ اپراتور تور بعدی بروید، پس از بازدید از چندین سایت مختلف، ایده خوبی خواهید داشت که کدام شرکت بهترین پکیج را با بهترین قیمت ارائه می دهد.

۷‌.پول نقد کافی همراه خود داشته باشید
به طور کلی، پول نقد در ویتنام پادشاه است، بنابراین مطمئن شوید که به اندازه کافی پول نقد با خود حمل می کنید، به خصوص اگر از بازارها یا غذاخوری های ساده بازدید می کنید، فقط مطمئن شوید که اتاق هتل شما گاوصندوقی دارد که می توانید پول خود را در آن قفل کنید زیرا واقعاً نباید با مبالغ زیادی پول نقد در ویتنام قدم بزنید!

۸. حتما چانه بزنید.
چانه زنی در بازارها و فروشگاه عملی رایج است.
در هر صورت باید بدانید که قیمت ها برای گردشگران به طور کلی بسیار زیاد است و تنها راه برای به دست آوردن قیمت پایین تر، چانه زدن است
همچنین بهتر است که وسایل پر زرق و برق مانند ساعت‌ها، کیف‌های طراح و دوربین حرفه‌ای خود را به رخ نکشید، زیرا آن‌ها نیز در قیمت اولیه‌ای که دریافت می‌کنید نقش دارند. همچنین در نزدیکی ورودی خرید نکنید این فروشگاه ها به قیمت های بالاتری نسبت به بقیه دارند.

۹. انعام بدهید. به قایقرانان و باربران و راهنمایان محلی و ماساژورها انعام دادن مرسوم است و باید این مورد را در نظر بگیرید و حتما مقداری پول برای انعام دادن کنار بگذارید. ولی برای رستوران‌ها و غذاخوری ها اجباری برای انعام وجود ندارد مگر اینکه خودتان بخواهید و برعکس بعضی کشورها مثل  ژاپن امری ناپسند محسوب نمی شود.

۱۰. آب لوله کشی را ننوشید.
یکی دیگر از اشتباهات بزرگی که در ویتنام باید اجتناب کرد، نوشیدن آب لوله کشی است.

برای جلوگیری از بیمار شدن در سفر خود، بهتر است آب بطری شده بخرید، یک لیتر آب بطری شده کمتر از یک دلار است و می توان آن را در همه جا خریداری کرد – از فروشگاه های رفاهی گرفته تا رستوران های محلی و حتی هتل خود.

۱۱. لباس‌های سبک که زود خشک می شود با خود ببرید
از آنجایی که رطوبت در ویتنام کاملاً شدید است، بهتر است لباس‌های سبک وزن مانند شلوارک  دامن  لباسهای تابستانی و قابل تنفس از کتان یا پنبه و یک یا دو ژاکت سبک، شلوار جین و پیراهن آستین بلند را برای روزهای سرد عجیب به همراه داشته باشید یا اگر قصد پیاده روی دارید، مهم نیست که چه زمانی به آنجا سفر می کنید، بارانی خود را فراموش نکنید.

همچنین، اگر می‌خواهید از مکان‌های مذهبی ویتنام دیدن کنید، به یاد داشته باشید که در بیشتر موارد لباسی که زانوها و شانه‌ها را می پوشاند استفاده کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *